• وبلاگ : تنهاترين سردار
  • يادداشت : حجاب امنيت اجتماعي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    اتش کينه چون زبانه کشيد
    کار زهرا به تازيانه کشيد

    سلام
    پيشاپيش ايام سوگواري زهرا اطهر رو تسليت ميگم
    به روزم با يا فاطمه دست منو دامان تو
    در پناه حق
    ارزش والاي انسان :
    زن از ديدگاه اسلام داراي شخصيت شايسته و موقعيتي الهي است که مي تواند مدارج کمال
    راطي کرده و به مراتب عالي انسانيت راه يابد ومصداق تحقق فلسفه خلقت بشر يعني ، خليفه
    خدا گردد . زن مظهر ظرافت و و جودش جمال آفرينش است . فلسفه نگهباني و پوشش اشياء ، ارزش آنهااست وهر قدر ارزش افزايش يابد درصد حفاظت ازآنها بيشتر مي شود به گونه اي که جواهرات و اسناد و اوراق بهادار در محکم ترين ومطمئن ترين جا نگهداري مي شوند . بنابراين ارزش والاي زن که بسيار گران بها تر از يک شي قيمتي مي باشد بايد حفظ شود آن هم باداشتن حجاب ممکن مي باشد .
    از اين رو خداوند پوشش ديني را بر او واجب کرده ونگاه به بدن وموي سر او را حرام فرموده است .
    « فاطمه دولان » استاد مسلمان انگليسي زبان در ايران مي گويد :
    من به عنوان کسي که درکشور غربي زندگي کرده است مي فهمم که فلسفه حجاب چيست ؟ وجود حجاب باعث مي شود که زن ارزش خود را از حد يک کالاي تجارتي ويا وسيله اي براي بهره وري بيشتر ، بالا ببرد وهم خود براي خويشتن ارزش قائل باشد وهم جامعه را وادار به احترام کنند .
    2 ـ امنيت و آرمش زن :
    نفس آدمي دريايي از تمايلات و خواسته هاي اوست که مهمترين آنها خوراک ، امور جنسي ومال و جاه مي باشد و بدون ترديد بالاترين خواسته هاي مردان تمايل به جنس زن مي باشد .
    جلوه گري زيبايي ومواضع بدن زن به شهوت وطمع مردان دامن مي زند و آنها يک مرکز جدي خطرساز مي شوند که خود سلب آسايش وامنيت زن را موجب مي شود .
    با حفظ حجاب اسلامي است که زن مي تواند از اين ناامني پيشگيري کند و پوشش ديني پيام عفت ، شخصيت و خداترسي زن مسلمان است .
    قرآن کريم مي فرمايد : اي پيامبر ! به زنان و دخترانت و زن هاي مومنان بگو خود را با چادر ( مقنعه بلند ) بپوشانند که اين پوشش براي آنان که به عفت شناخته شوند بهتر است تا( از تعرض هوسرانان) آزار نبينند .
    حجاب درلغت
    حجاب درلغت به معني حايل شدن ، پوشاندن ، مانع شدن مي باشد . مجب به معناي پرده ، پوششي ، لباس يا پارچه و هر چيزي که چيزي را بپوشاند . هرمانع و حايل و فاصله ميان دو يا چند چيز . حجاب الشمس( نورآفتاب) حجاب القلب ( پرده دري قلب )
    حجب وحجاب هر دو مصدر وبه معناي پنهان کردن ومنع از دخول است . امرأة ُ محجوبٌ ومحجبه يعني زني که پوشانيده است خودرا پوشاندني .
    « الحجاب والحاجز» پرده ميان سينه وشکم ـ ديواره اي درميان ميوه کپسول مانند برخي گياهان که کپسول را به چند برچه تقسيم مي کنند . آنچه بلند است از کوه ، بلندي کوه . حجاب يعني هرچيزي باشد که مطلوب ترا بپوشاند و نزد اهل حق انطباع صور کونيه مانعه از قبول تجلي حق باشد دردل .
    در زبان فارسي نيز براي کلمه حجاب معناي متفاوتي ذکر شده که از آن جمله مي توان به
    1 ـ پرده ، ستبر 2 ـ نقابي که زنان چهره خود را بدان بپوشانند ، روبند.
    3ـ چادري که زنان سرتاپاي خود را بدان بپوشانند .
    در واقع کلمه حجاب هم به معني پوشدين است وهم به معني پرده و حاجب .
    حجاب درمعناي قيد ، معناي عام داشت وبه پرده و پوشش وهرچيزي که ميان دو چيز مانع مي شود ، اطلاق مي گشت . سعدي درقرن هفتم ، حجاب رادرهمين معني به کار برده :
    پرده و پوشش هفتاد زلت ازنظر خلق درحجاب بهتر زطاعتي که به روي دريا کنم
    پيگيري است . چنان که حافظ درقرن هشتم پرده را دقيقاً به معناي حجاب و روبند به کار گرفته .
    پرده از رخ برفکنديک نظردرجلوه گاه وزحيا حوروپري را درحجاب انداختي
    درواقع آنچه ظاهر را مي پوشاند ، حجاب اسلامي آنچه بدن را به طور کامل ازچشم نامحرم مي پوشاند (روپوش ، مقنعه ، چادر) است وبه زن با حجاب کسي که حجاب را رعايت مي کند وچادر مي پوشد، محجبه مي گويند .
    حجاب در اصطلاح
    حجاب به معناي اصطلاحي يعني پوشش مخصوص زنان است . ولي گاهي هم به معناي پرده و حاجز مي آيد .
    درقديم ومخصوصاً دراصطلاح فقها کلمة (سَِتر،که به معني پوشش است به کارمي رفته ، فقها درکتاب « الصوه » ) و « النکاح» که معترض به اين مسئله شده اند .کلمه ستر را به کار برده اند نه حجاب را به کار برده اند کلمه حجاب را .
    درقرآن کريم در مورد داستان سليمان و غروب خورشيد را اين طور توصيف مي کند: حتي تورات بالحجاب . تا آن وقتي که خورشيد در پشت پرده مخفي شده .
    امير المومنين علي ( عليه السلام ) در دستوري که به مالک اشتر مي نويسد مي فرمايد :

    فلاتطولن احتجابک تمن رميتک .
    درميان مردم باش ، کمتر خود را در اندرون خانه خود ازمردم پنهان کن . حاجب و دربان تو را از مردم جدا نکند ، بلکه خود را درمعرض ملاقات وتماس مردم قراربده وتا ضعيفان و بيچارگان بتوانند نيازمندي ها و شکايات خود را به گوش تو برسانند وتو نيز از جريان اموربي اطلاع نماني.
    شهيد مطهري (ره ) مي نويسد ؛ کلمه حجاب ازآن جهت مفهوم پوشش مي دهد که پرده وسيله پوشش است وشايد بتوان گفت که حب اصل لغت ، هر پوششي حجاب نيست. آن پوشش حجاب ناميده مي شود که از طريق پشت پرده واقع شدن صورت مي گيرد .
    امروزه واژه حجاب فقط به معناي « پوشيدن مخصوص زنان» به کار مي رود واز معناي پرده کاملاً جدا شده . بنابراين درکلمات فقيهان ، مفسران متأخرونويسندگان معاصر ، به جاي کلمه « ستر» يا « پوشش زنان» از واژه حجاب استفاده مي شود .
    در واقع کاربرد اصطلاحي حجاب درمعناي پوشش خاص اسلامي براي زنان ودختران اسلامي است ، يعني پوشاندن موي سر و بدن و پيکر زن به صورتي که انسان خود را حفظ کند . بنابراين ما در داخل منزل يک نوع پوشش و درخارج از منزل نوع ديگري پوشش داريم و ازآن جا که درلباس بيرون ، مسائل اجتماعي دخالت مي کند، دراسلام براي آن حد و مرزي تعيين شده و حدود و شعوري دارد که درنهايت به نوعي پوشش ختم مي شود که اصطلاحاً آن را حجاب مي گويند .